XXX+ let Rachotu

Datum akce: 
10. 9. 202111. 9. 2021
Styl hudby: 
Místo: 

10.-11. září se v MeetFactory v rámci oslav 31 let Rachotu představí: The Young Gods Play In C, Etenesh Wassie, Innode, Dudu Tassa & The Kuwaitis a Pierre Bastien. Přesný rozpis kapel bude upřesněn později. Začátek koncertů v pátek i v sobotu od 19:30.

LINE UP pátek 10. 9.

Pierre Bastien
Etenesh Wassie
Dudu Tassa & The Kuwaitis

LINE UP sobota 11. 9.

The Young Gods Play In C
Innode

The Young Gods Play In C – Hypnotická plavba.

The Youg Gods v Praze představí svou variaci známé sklady In C, jejímž autorem je americký skladatel Terry Riley. Skladba vznikla v roce 1964 a bývá označována za první minimalistickou kompozici. In C obsahuje celkem 53 krátkých částí, přičemž každá z nich může být opakována libovolněkrát. Podle Rileyových instrukcí musí být jednotlivé části hrány ve správném pořadí, avšak není nutné, aby byly hrány všechny. Skladba nemá pevně stanovenou délku, může trvat čtvrt hodiny, ale také několik hodin (Rileyho doporučení se pohybuje mezi 45 a 90 minutami). Skladba In C pro hudební historii znamenala průlom: je realizována bez dirigenta a záleží na rozhodnutí každého z interpretujících muzikantů, kdy se rozhodnout přejít do další části kompozice. Franz Treichler ke skladbě In C říká: “Po mnoha experimentech s In C, kdy jsme spolupracovali s tanečním souborem Alias, aranžovali s dechovým orchestrem o pětaosmdesáti členech anebo ve filmu Petropolis od Petera Mettlera, nyní skladbu představíme v rámci oslavy 31 let Rachotu ve formě základního power tria s využitím elektroniky i akustických nástrojů.“ Představení obvykle trvá 45 až 60 minut.
Více informací o skladbě In C

Dudu Tassa & The Kuwaitis – “Iraq’n’roll” Aneb židovský protějšek Rachida Tahy s kořeny v Bagdádu.

I když Dudu Tassa je v Izraeli hvězdou první velikosti, projekt The Kuwaitis se mainstreamu vymyká a navíc je vzrušující expedicí do arabského světa. Tassův dědeček Daoud Al-Kuwaity spolu se svým bratrem Salehem patřili k hudebním celebritám na dvoře iráckého krále Faisala a před 80 lety pomáhali budovat hudební vysílání v Bagdadu. K novému životu v současném Izraeli jejich hudbu vzkřísil o dvě generace mladší Dudu Tassa, který se dokonce naučil arabsky, aby písně mohl zpívat v originále. Rockové obsazení rozšířil o housle, cello a arabskou citeru qanun. Kritika píše: “Zní to jako kdyby Rachid Taha zapojil arabský pop chaabi do zesilovačů Led Zeppelin.” Při hlubším poslechu ale objevíte zásadní rozdíl. Tassa čerpá přímo ze zdroje a jeho hlas zdobí všechny ty úžasné ornamenty a jemné posuvy, typické pro země Východu. Na světové turné si Tassu jako předskokana vybrali Radiohead, společně zahájili festival Coachella a a českému publiku se Tassa & The Kuwaitis představili na Respect Festivalu a Colours Of Ostrava.

Etenesh Wassie – První dáma etiopského soulu s evropskými avantgardisty.

Zatímco Mulatu Astatke, tvůrce ethiojazzu, propojil místní kořeny s jazzovými harmoniemi, zpěvačka Etenesh Wassie vytváří hluboce expresivní styl s vazbami na západní avantgardu. Strhující kontrast ethiopského soulu s jemnými ornamenty kytary a kontrabasu. Mezi znalci africké hudby představuje Etiopie kultovní oblast. Zdejší styly se od zbytku kontinentu zásadně liší melodikou i nástroji. Díky strhujícímu kontrastu ethiopského soulu s jemnými ornamenty kytary a kontrabasu patřila k zásadním překvapením veletrhu Womex. Inspirace tu proudí oběma směry, kytara střídá freejazzové polohy s minimalistickými figurami, kontrabas hraný smyčcem evokuje etiopské housle massengo, klíčový nástroj nomádských trubadurů azmari, z jejichž improvizací zpěvačka vychází. Britský časopis Songlines dodává: “Tohle je hudba, která se bude určitě líbit Patti Smith a P. J. Harvey.”

Pierre Bastien – Vizionář inspirovaný Julesem Vernem i dadaisty, který nadchl Aphexe Twina.

Francouzský skladatel a stavitel unikátních nástrojů kombinuje mechanické roboty s živou, jazzově soulovou trubkou. Během padesát let trvající dráhy si vydobyl respekt u umělců tak zvučných jmen jako Robert Wyatt, Jaki Liebezeit a Aphex Twin. Co je dnes běžné pomocí elektroniky, realizoval Pierre Bastien mnohem dříve mechanickými postupy. Od “elektronických čarodějů” se liší i výsledkem: jeho performance jsou vizuálně fascinující, stroje postavené z dětských stavebnic vnášejí do procesu vlastní řád: “Někdy se vymknou kontrole, hrají po svém a lépe.” Bastienovy multidisciplinární koncerty leží na pomezí hudby, výtvarného umění i science fiction a okořeněné dadaismem.

Innode – Seismická kolize Radian a Alva Noto.

Hudba americko-rakouské trojice balancuje na ostré linii mezi elektronikou a lidským faktorem. Výsledek popisuje kritika jako rhythm & noise, přičemž elektronické i akustické prvky jsou uspořádány v precizních minimalistických blocích. Programovatelné bicí jsou provázány s akustickými bubny, výsledné rytmické vzorce vytvářejí živnou půdu pro divoce vybarvené zvukové textury, poskládané ze syrových tónů analogových syntezátorů. Do věčně proměnlivého procesu zasahuje lidská intuice i nevypočitatelnost. Sestava organicky navazuje na kultovní milníky nedávné historie. Rakouský syntezátorový hráč Stefan Németh byl spoluzakladatelem kapely Radian, od roku 2012 též řídí platformu Sonotope, která vydává jeho hudbu i spřízněné projekty. Dle odborníků je Innode “superskupina, která s chirurgickou přesností pokračuje v odkazu Krautrocku a vytváří seismickou kolizi Radian a Alva Noto.” Na rozdíl od Radianu se ale Innode pohybuje v temnějších zvukových rovinách.